Badania w PR. Jak wykorzystać wyniki badań w pracy agencji PR

Case study Profeina

Badania pod tezę. Badania z idiotycznymi czy niespójnymi formularzami ankiet. Badania z niewłaściwie dobraną metodyką. Badania, które nic nie wnoszą. Badania, które na siłę szukają sensacji. Często tak właśnie kojarzone są badania, które marki zlecają za pośrednictwem agencji PR. Ale można to zrobić dobrze.

Wszystkie te zarzuty powyżej mogą być prawdziwe, ale prawdą jest, że badania zlecane przez agencje PR coraz częściej mają naprawdę poważny charakter i daleko im od amatorszczyzny.

W kontekście współpracy z mediami – najważniejsze, by dostarczyć im coś interesującego. Jako Profeina współtworzymy raporty – oparte zazwyczaj na szeroko rozumianych badaniach właśnie. Przy czym mogą być bardzo różnego kalibru – oparte na ankiecie Google’a, odpowiedziach zebranych w Omnibusie, desk researchu czyli analizie dostępnych danych czy wreszcie badaniu zlecanemu firmie badawczej.

Jest wiele powodów, dla których agencje PR decydują się na realizację badania. W Profeinie postrzegamy je jako jedno z bardziej skutecznych narzędzi PR. Choć – jak każde narzędzie – mogą być niewłaściwie lub nieumiejętnie wykorzystane. Na pewno warto pamiętać, że w interesie agencji zawsze powinno być dostarczenie odbiorcom wartościowych informacji i danych. Chodzenie na skróty nie popłaca nawet w krótkiej perspektywie czasu.

W prezentacji przedstawiamy kilka przykładów naszego podejścia i wybrane metodyki – od badania typu DIY, realizowanego przy zerowym koszcie, po badanie zlecone zewnętrznej agencji badawczej.

 

Magdalena Górak
Tzw. szefowa. Założycielka i współzarządzająca agencją Profeiną. Strateg i kreatywna w jednej osobie. Autorka metody warsztatów strategicznych Profeiny. Odpowiada za strategiczne doradztwo dla klientów, komunikację kryzysową i tworzenie kampanii kreatywnych dla klientów. Lubi pisać. Robi to – w jej mniemaniu – za rzadko.
Przeczytaj inne wpisy autorki:
Jak dobrze wybrać agencję PR
Onboarding klienta w (naszej) agencji PR
PR dla startupów. Jak skutecznie wypromować startup w mediach?