Case study banqUP. Historia pivotów w usłudze i komunikacji PR

Mocno konkurencyjny rynek, przeciążeni pracą adresaci komunikacji, ciągłe zmiany przepisów oraz platforma w permanentnym stanie rozbudowy… To tylko część wyzwań, z jakimi mierzymy się pracując dla marki banqUP. Mimo to, konsekwentnie realizowana strategia komunikacji zapewnia klientowi stałą obecność w mediach i pozwala na budowanie eksperckiej pozycji w dziedzinie cyfryzacji i faktur elektronicznych. 

Banqup to platforma należąca do belgijskiego fintechu Unifiedpost Group (Euronext: UPG), umożliwiająca zarządzanie procesami administracyjno-księgowymi w firmach. Oprogramowanie przeznaczone jest dla małych i średnich przedsiębiorstw, a jego zadaniem jest generowanie i obsługa faktur oraz innych dokumentów w wersji elektronicznej lub tradycyjnej. Banqup pozwala przyjmować płatności i może zostać połączony z dowolnym europejskim rachunkiem bankowym. Zapewnia też zgodność z państwowymi systemami faktur ustrukturyzowanych, działającymi lub powstającymi w Polsce (Krajowy System eFaktur – KSeF) i innych krajach.

Zobacz przygotowaną przez nas „Mapę Światowego Fintechu”.

Pierwszy pivot: nowe otwarcie

Pierwotnie Banqup był systemem otwartej bankowości, stworzonym i rozwijanym przez polską spółkę Banqware. Znaliśmy markę z tego okresu, bo wówczas również dla niej pracowaliśmy. Gdy w 2020 r. została przejęta przez Unifiedpost Group,  stała się częścią powstającej platformy usług związanych z obiegiem dokumentów, uwierzytelnianiem i płatnościami. Nazwę Banqup zastosowano do nowego, globalnego produktu Unifiedpost Group.

Jako Profeina rozpoczęliśmy, a właściwie wznowiliśmy współpracę z marką Banqup kilka miesięcy po przejęciu, we wrześniu 2021 r. Postawiono przed nami następujące zadania:

  • opracowanie strategii PR, w tym taktyk dla social media
  • prowadzenie działań z zakresu media relations – współpraca z mediami, przygotowywanie materiałów prasowych, aranżowanie wywiadów i innych form współpracy
  • realizacja działań z zakresu content marketingu
  • prowadzenie kanałów social media

Od samego początku Profeina musiała uwzględnić w swoich działaniach specyficzne uwarunkowania, leżące po stronie klienta i w jego otoczeniu biznesowym:

  • pod znaną już w świecie polskiego fintechu nazwą “Banqup” zaczął występować całkiem inny produkt; po pivocie konieczne było przebudowanie świadomości, czym jest marka w grupie dziennikarzy, jak i przemodelowanie kanałów komunikacji do klientów; dotychczas były to instytucje finansowe i startupy, obecnie to przedstawiciele MŚP oraz księgowi
  • produkt nieustannie się zmienia i jest ciągle rozwijany (co więcej, na początku współpracy nie miał jeszcze wystarczającej gotowości operacyjnej)
  • branża oprogramowania finansowo-księgowego jest bardzo konkurencyjna.

Przeczytaj inny case study Profeiny i dowiedz się, jak pomogliśmy zbudować narrację dla stref czystego transportu.

Opracowanie strategii komunikacji

Działania dla marki Banqup nasza agencja rozpoczęła od wspólnych warsztatów, dzięki którym opracowaliśmy strategię komunikacji. Określono w niej m.in.:

  • cele komunikacyjne (zbudowanie nowego skojarzenia z marką Banqup, dostosowanie komunikacji do specyfiki polskiego rynku)
  • grupę docelową (przedsiębiorcy, biura księgowe i księgowi)
  • przewagi konkurencyjne i kluczowe przekazy (Banqup zapewnia kompleksową obsługę firmowych dokumentów i płatności, daje możliwość bezpośredniej integracji z rachunkami bankowymi, zapewnia zgodność z systemami faktur ustrukturyzowanych w Polsce i w innych krajach)
  • wykorzystywane w komunikacji kanały (media i kanały własne: blog i social media).

Bieżące działania i ich optymalizacja

Otwarciem działań komunikacyjnych było przygotowanie przez nas i wysłanie do mediów komunikatu, informującego o zmianie właściciela i nowym charakterze produktu – “Startuje Banqup – nowe rozwiązania dla sektora MŚP”.

Kolejne materiały tworzone przez nas przywoływały markę Banqup m.in. w kontekście zmian w przepisach dotyczących przedsiębiorców i księgowych, a także informacji związanych z procesami cyfryzacji w firmach oraz administracji publicznej.

Personal Branding

Budowanie i zwiększenie widoczności marki Banqup wspierają eksperckie wypowiedzi Krzysztofa Pulkiewicza, Country Managera Unifiedpost Group Polska. Jest on cytowany w każdej informacji prasowej wysyłanej przez nas do mediów.

Szukamy również okazji do eksperckich wypowiedzi, monitorując wątki dotyczące księgowych i zmian w przepisach omawiane w mediach.

Krzysztof Pulkiewicz :

  • komentował dane GUS dotyczące polskiej gospodarki w Radiu Poznań
  • analizował zmiany w przepisach dotyczących KSeF w podcaście DGP Talk. Obiektywnie o biznesie i w telewizji Biznes 24 TV.

a ponadto: 

  • omawiał zagadnienie platformizacji usług cyfrowych w podcaście Smart City Navigators
  • opowiadał o swojej prywatnej pasji do skydivingu w Pulsie Biznesu.

Przygotowaliśmy także materiały z udziałem innych przedstawicieli Unifiedpost Group:

  • wywiad z Hansem Leybaertem, CEO Unifiedpost Group na temat doświadczeń związanych systemami faktury elektronicznej w innych krajach
  • rozmowę z Marcusem Laube, Chief Sales Officer Unifiedpost Group na temat programów Channel i Collect.

Blog

Przystępując do stworzenia bloga Banqup, przeprowadziliśmy analizę blogów konkurencji i przygotowaliśmy dla klienta rekomendacje pod kątem SEO. Na tej podstawie stworzono trzy kategorie wpisów:

  • evergreen – czyli zagadnienia “zawsze aktualne” dla przedsiębiorców i księgowych
  • aktualności – wpisy prezentujące zmiany w przepisach księgowych i podatkowych w kontekście możliwości aplikacji Banqup
  • raporty – unikalne opracowania na podstawie wewnętrznych i zewnętrznych danych

Celem tworzenia treści na blogu na samym początku było “nauczenie” wyszukiwarek, jakie możliwości zapewnia Banqup oraz uzyskanie ruchu i konwersji polegających na pobraniu testowej wersji oprogramowania.

Social Media

Uruchomienie profili marki Banqup w social mediach (Facebook, LinkedIn) poprzedziliśmy audytem działań konkurencji.

Na obu kanałach zamieszczane są aktualności dotyczące pracy przedsiębiorców i księgowych, porady oraz linki do publikacji medialnych dotyczących Banqup. Na początku współpracy nacisk położyliśmy także na produkcję autorskich materiałów wideo – serii filmów, w których Krzysztof Pulkiewicz opowiada o możliwościach Banqup; co ważne, zadbaliśmy o szczegóły – różne tło nagrań i kolor koszul, aby materiały nie sprawiały wrażenia nagranych jednego dnia 🙂

Dowiedz się, na jakie wyniki możesz liczyć po wysłaniu komunikatu prasowego dla klienta B2B?

Przekonaj się, jakie informacje od Ciebie pokochają media? Przewodnik po 10 atrakcyjnych kontekstach.

Założenia przyjęte w strategii komunikacji ulegały tymczasem kilkukrotnej weryfikacji, będącej odpowiedzią na doraźne potrzeby klienta lub zmiany w przepisach. Zawsze reagowaliśmy na takie sytuacje elastycznie i dostosowywaliśmy działania do aktualnych potrzeb marki.

Tak było m.in. w przypadku:

  • stworzenia przez Unifiedpost Group nowych produktów – programów Channel oraz Collect, przeznaczonych do zarządzania obiegiem dokumentów w dużych firmach, a także systemu szybkich płatności OCS (Online Collection Services)
  • dwukrotnej zmiany terminu wprowadzenia w Polsce obowiązkowego systemu faktur elektronicznych KSeF

Edukacja rynku czyli pivot w komunikacji. KSeF jak wiodący motyw komunikacji 

Krajowy System eFaktur (KSeF) to stworzona przez Ministerstwo Finansów ogólnokrajowa platforma, służąca do wystawiania i otrzymywania drogą elektroniczną tzw. faktur ustrukturyzowanych – dokumentów księgowych w formacie XML posiadających unikalny numer identyfikacyjny.

Pierwotnie obowiązek korzystania z KSeF miał w Polsce wejść w życie 1 kwietnia 2023 r. Następnie termin przesunięto na 1 stycznia 2024 r. Ostatnią obowiązującą datą jest 1 lipca 2024 r.

Te zmiany terminu wprowadzenia są z punktu widzenia samej usługi Banqup ambiwalentne… Jednocześnie pozwalają jeszcze lepiej przygotować samą usługę oferowaną przez Banqup, ale z drugiej strony odsuwają w czasie konieczność poszukiwania rozwiązań systemowych przez księgowych i przedsiębiorców, czyli zmniejszają ich chęć do skorzystania z usługi

Do tych okoliczności podeszliśmy równie elastycznie jak klient. Skoro mamy więcej czasu, to przeznaczmy go na “zbrojenie się” i wzmacnianie wizerunku marki, która “wie wszystko” i jest najlepiej przygotowana do wejścia w życie KSeF. Wszystko po to, żeby markę doceniły zarówno wyszukiwarki jak i – przede wszystkim – ich użytkownicy, poszukujący rzetelnej wiedzy i porad dotyczących faktur ustrukturyzowanych i KSeF.

Banqup ze swoimi wszystkimi kanałami własnymi oraz poprzez komunikację w mediach postanowił być miejscem, które odpowiada na każde pytanie i rozwiewa każdą wątpliwość, jaką w związku z KSeF mogą mieć przedsiębiorcy czy księgowi.

Zgodnie z rekomendacjami, tworzony przez nas content skupił więc na zagadnieniach dotyczących Krajowego Systemu eFaktur (KSeF).

Zamiarem było zbudowanie wokół marki centrum wiedzy nt. systemu faktur ustrukturyzowanych, zanim jeszcze zacznie on w Polsce obowiązywać.

Przygotowaliśmy w tym celu:

  • vademecum wiedzy nt. KSeF i faktur ustrukturyzowanych
  • różnorodne komunikaty prasowe poświęcone tematyce KSeF
  • serię wpisów blogowych
  • ukoronowaniem powyższych działań było opracowanie koncepcji, sformułowanie pytań, stworzenie ankietowego badania, pozyskanie odpowiedzi i następnie opracowanie ich w formie raportu “KSeF. Fakty. Obawy. Wątpliwości”.

Przeprowadzona wśród księgowych ankieta sprawdzała wiedzę na temat KSeF oraz diagnozowała największe obawy i nadzieje, jakie przedstawiciele branży wiążą z nowym systemem.  Po publikacji raportu na stronie WWW, jako Profeina podjęliśmy szeroko zakrojone działania media relations, w ramach którychdo dziennikarzy wysłaliśmy 3 komunikaty prasowe (uzyskano 32 publikacje, które dotarły do 239 tys. odbiorców i zapewniły AVE o wartości 225 tys. zł)

W efekcie naszych starań:

  • opublikowano dwa artykuły eksperckie w Gazecie Finansowej

Publikacje nt. raportu zamieściły również inne, rozpoznawalne media, m.in. Infor, Puls Biznesu, CRN czy My Company Polska.

Na późniejszym etapie współpracy bazą wiedzy na temat KSeF stał się blog. Do chwili obecnej (kwiecień 2023 r.), przez 20 miesięcy współpracy dostarczyliśmy klientowi 68 wpisów, z czego aż 23 dotyczą już wyłącznie tematyki związanej z wprowadzaniem faktur ustrukturyzowanych.

Wraz ze zwrotem w kierunku komunikacji związanej z KSeF, dla marki Banqup stworzyliśmy także na Facebooku grupę dla księgowych Wszystko o KSeF, na której regularnie pojawiają się informacje na temat faktur ustrukturyzowanych.

Podsumowanie

  • Skuteczną współpracę z marką Banqup umożliwiła konsekwentnie realizowana strategia, dzięki której wiadomo, jakie działania komunikacyjne podejmować i jakich efektów się spodziewać.
  • Zachowaliśmy równocześnie zdolność do elastycznego reagowania na nieprzewidziane potrzeby klienta, zmiany w oferowanej usłudze i zmiany w przepisach.
  • Zbudowaliśmy wokół marki centrum wiedzy o KSeF i fakturach ustrukturyzowanych. Użytkownicy odwiedzający blog lub grupę na Facebooku, mogą znaleźć informacje na temat tworzonego w Polsce systemu e-faktur jeszcze przed jego uruchomieniem.
  • Od początku wznowionej po pivocie współpracy do lipca 2023 r. wypracowaliśmy dla klienta ponad 187 publikacji. Dotarły one do ponad 998 tys. odbiorców (za IMM)
  • Przygotowanie publikacji eksperckich ułatwiły specjalistyczna wiedza Krzysztofa Pulkiewicza oraz jego naturalna charyzma i przygotowanie do wypowiedzi medialnych.