Od czasu ostatnich wyborów prawie 1,5 miliona młodych Polek i Polaków uzyskało prawo głosu. Nowe badanie przeprowadzone wśród osób z tej grupy wiekowej pokazuje, że są skrajnie nieufni wobec polityków, ale też pełni obaw o swoją przyszłość. Dlatego chętniej od pustych idei poprą konkretne rozwiązania, które zdrowie, ekologię czy bezpieczeństwo połączą z poprawą jakości ich życia.
- Miłość, zdrowie, rodzina i przyjaźń – to wartości podzielane przez większość respondentów badania Debiutanci ‘23. Młodzi wyborcy wskazywali je jako najważniejsze znacznie częściej niż wiarę i patriotyzm, tolerancję i ekologię czy prestiż i bogactwo.
- Dominującymi postawami w tej grupie są frustracja sytuacją polityczną w Polsce (80 proc.), obawy związane z inflacją i kosztami życia (72 proc.), niepokój towarzyszący wejściu w dorosłe życie (63 proc.) i troska o stan planety i środowiska (59 proc). Badani wielokrotnie wyrażali zmartwienie kondycją psychiczną swoją i najbliższych.
- Młodych nie porywa ekologia jako sama idea, ale wiele zgłaszanych przez nich potrzeb to zielone postulaty – jednym z najpopularniejszych jest tania i dostępna komunikacja publiczna (35 proc.), a 47 proc. chciałoby żyć w 15-minutowym mieście.
- Tylko 43 proc. jest pewne, że pójdzie na wybory, a wśród zdeklarowanych co trzeciej osobie “trudno powiedzieć” na kogo odda głos. 30 proc niezdecydowanych do głosowania skłoniłoby podjęcie przez partie istotnych dla nich tematów. Zarówno więcej niezdecydowania, jak i proekologicznych postaw jest wśród młodych kobiet.
“Kraj rządzony przez dziadów wybieranych przez dziadów”*
Czy Pokolenie Z “dotyka trawy”?
Przyszłość jest kobietą
Pełen raport dostępny jest bezpłatnie do pobrania na stronie mlodziwyborcy.pl
Raport “Debiutanci ’23” powstał na podstawie badania techniką CAWI na reprezentatywnej grupie 1000 osób urodzonych w przedziale dat 14.10.2001-04.11.2005 (osób, które po raz pierwszy będą miały możliwość wziąć udział w wyborach) oraz badania jakościowego na czterech grupach fokusowych.
Pomysłodawcą badania jest agencja Profeina, realizująca projekt PR “Stimulating demand from young voters for greater action on air quality” finansowany przez Clean Air Fund. Badanie jakościowe (grupy dyskusyjne): IRCenter, maj 2023. Badanie ilościowe: IQS, maj/czerwiec 2023. Koncepcja badań i przygotowanie raportu: Lata Dwudzieste.