Emily w Paryżu vs. Rzeczywistość: Przewodnik po Public Relations we Francji

Serial „Emily w Paryżu” na Netflixie przedstawia przygody amerykańskiej specjalistki PR, która przyjeżdża do pracy we francuskiej agencji i na nowo odkrywa siebie, zanurzając się w „paryskim stylu życia”. Serial ukazuje m.in. trudności, jakie główna bohaterka napotyka, mierząc się z francuską kulturą pracy, a także z własnymi amerykańskimi nawykami.

PR w Emily w Paryżu vs. PR w rzeczywistości

Choć serial Netflixa „Emily w Paryżu” ukazuje wyidealizowany świat, typowy dla tego rodzaju komedii i często bazuje na stereotypach, wiele trudności, z jakimi mierzy się Emily, oraz niektóre cechy przypisywane jej francuskim współpracownikom – choć przesadzone – mają swoje źródło w rzeczywistości.

Zaspokajanie potrzeb mediów

Podobnie jak w każdej kampanii marketingowej czy PR, media odgrywają kluczową rolę w tym, jak inne firmy postrzegają firmę i produkty. Dlatego zespół odpowiedzialny za tworzenie strategii PR zawsze powinien mieć media na uwadze. Jednak francuskie media mają swoje specyficzne zasady działania, które dla osób z zewnątrz mogą wydawać się nieco dziwne.

Lunch prasowy: kulturowy wyjątek

Najlepszym sposobem komunikacji i angażowania dziennikarzy jest spotkanie twarzą w twarz, czy to podczas spotkań jeden na jeden, czy poprzez zapraszenie kilku dziennikarzy na wspólny posiłek, podczas którego można osobiście przedstawić swoje pomysły i propozycje. Ponieważ wiele redakcji znajduje się w Paryżu, ma to większe znaczenie niż w przypadku działań PR chociażby w USA, gdzie media są zdecentralizowane i rozproszone po całym kraju. Jeśli jednak planujesz rezerwację podwieczorku lub kolacji, powinieneś jeszcze raz przemyśleć swoją strategię.

Jak skutecznie komunikować swoją markę podczas ekspansji we Francji?

Podobnie jak większość Francuzów, dziennikarze chętnie spotykają się w godzinach pracy, nie myślą natomiast o pracy po jej godzinach. Wbrew temu, co Emily myśli o swoich współpracownikach, nie świadczy to o ich lenistwie czy niechęci do poświęcenia czasu i wysiłku na pracę, lecz o dążeniu do równowagi między życiem osobistym a zawodowym.

Dlatego pora lunchu jest najlepszym czasem na zorganizowanie spotkania i przekazanie ważnych informacji mediom – choć brunch jest równie akceptowalną opcją.

Wybierając miejsce, warto postawić na kameralną atmosferę i wysokiej jakości jedzenie. Nie jest tajemnicą, że Francuzi przywiązują dużą wagę do jakości posiłków i rozmów przy dobrym jedzeniu. Innymi słowy, dobra kuchnia może być drogą do pióra dziennikarza.

Budowanie sieci kontaktów

Utrzymywanie stałego kontaktu jest kluczowe dla utrzymania  relacji z dziennikarzami oraz dla pozostawania w ich świadomości – zupełnie jak w Polsce!

We Francji warto również rozważyć organizowanie mniej formalnych spotkań, takich jak rozmowy jeden na jeden (wirtualne lub osobiste), aby budować relacje i informować dziennikarzy o bieżących i przyszłych wydarzeniach. Oferowanie informacji na zasadzie embarga lub wyłączności może być dobrym sposobem na współpracę z mediami, pomagając uzyskać pożądany efekt komunikacyjny.

Jeśli myślisz o wysyłaniu prezentów lub upominków dziennikarzom, nie przesadź. Drobny i skromny gest może być mile widziany – nie chcesz, aby dziennikarze pomyśleli, że próbujesz ich przekupić.

Nie pozwól, aby bariera językowa stanęła na przeszkodzie

Podczas zwiększania widoczności firmy lub produktu w kraju, w którym nie mówi się po angielsku, specjaliści PR powinni zawsze pamiętać, że lokalni dziennikarze – zwłaszcza we Francji – rzadko są tak biegli w angielskim, jak w swoim ojczystym języku. Dlatego ważne jest, aby starannie dobierać specjalistów PR reprezentujących Twoją firmę i wybierać tych, którzy są wystarczająco biegli we francuskim, aby móc poprowadzić dłuższą rozmowę na różne tematy.

Relacje budowane są na zaufaniu, a więź między specjalistami a dziennikarzami nie jest wyjątkiem. Słaba znajomość języka może prowadzić do nieporozumień, błędów, a czasem nawet do utraty zaufania. Dlatego Twoi specjaliści powinni dobrze znać francuski i specyfikę lokalnej kultury, aby bezproblemowo wymieniać się informacjami z prasą i budować trwałe relacje z dziennikarzami.

Aby się wyróżnić, bądź kreatywny… ale z umiarem

Kreatywność jest kluczowa, jednak francuscy dziennikarze nie dają się łatwo przekonać i zawsze preferują jakościowe newsy niż puste efekciarstwo.

Wydarzenia? Mniej znaczy więcej

Przy budowaniu strategii PR we Francji pamiętaj, że dziennikarzy B2B jest niewielu, a liczba konferencji, targów i wydarzeń prasowych, które odbywają się w ciągu roku, jest znaczna.

Dlatego zawsze lepiej zorganizować jedno główne wydarzenie PR, niż rozpraszać wysiłki na wiele mniejszych okazji, które mogą nie dać mediom wystarczającego powodu do podjęcia tematu lub napisania artykułu. Ponadto pozwala to dziennikarzom skupić się na najważniejszych newsach, zamiast biegać od jednego wydarzenia do drugiego. Krótko mówiąc: lepiej zorganizować jedno porządne wydarzenie niż kilka w pośpiechu…

Tworzenie „French connection”

Skupienie działań PR wokół lokalnych tematów może przynieść więcej korzyści, niż się spodziewasz.

Choć wiadomości z innych rejnow świata mogą zainteresować francuską prasę i odbiorców, zawsze będą zwracać większą uwagę na lokalne informacje. Dlatego przygotowując swoich specjalistów PR zawsze upewnij się, że są świadomi sytuacji firmy w kontekście lokalnym.

Zadowoleni klienci i partnerzy to najlepsi ambasadorzy Twojej marki, a dotarcie do lokalnych mediów w celu opublikowania historii sukcesu pomoże budować narrację, jednocześnie pokazując Twoje osiągnięcia szerszemu odbiorcy.

Podsumowując: aby rozszerzyć swój globalny zasięg, zawsze stawiaj na lokalność!

Dywersyfikuj swoje kanały

Przy planowaniu działań PR dla B2B kluczowe jest, by korzystać z różnych narzędzi. Oprócz mediów tradycyjnych, w sektorze B2B najodpowiedniejszy będzie LinkedIn. Upewnij się, że posiadasz tam konto i zawsze stawiasz na jakościowe i związane z lokalnym rynkiem treści.

Na koniec, jeśli zespół PR planuje działania z influencerami lub kampanie, ważne jest, aby być świadomym przepisów obowiązujących w tym sektorze.

Znany francuski raper i producent niedawno rozpoczął kampanię mającą na celu wyeliminowanie nieodpowiedzialnych influencerów. Rząd Francji zareagował, a regulacje dotyczące influencerów promujących firmy lub produkty są teraz bardziej rygorystyczne (obowiązkowe użycie hashtagów, zakazane elementy językowe, a nawet zbanowane marki itp.).

Artykuł ten został napisany przez Edouarda Fleuriau-Chateau. Edouard zarządza naszą zaprzyjaźnioną agencją PR OneChocolate France od 2016 roku. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w PR B2B oraz dogłębnej znajomości francuskiego rynku PR, wspiera liczne międzynarodowe firmy z różnych sektorów w promowaniu ich marek i działalności na rynku lokalnym.