Marketing w 2020 roku. Oto trendy, o których będzie głośno

Byliśmy na konferencji Technology for Marketing w Londynie, żeby przyjrzeć się najnowszym trendom i przyszłości marketingu. “Odsialiśmy” modne słowa-wytrychy i przygotowaliśmy dla Ciebie listę zagadnień, które nas zainspirowały na 2020 rok.

Z poniższego materiału dowiesz się:

  1. AIDA – czy wciąż relevant?
  2. Czy AI to przyszłość marketingu?
  3. AI copywriting. Narzędzia tworzące treści z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
  4. SEO marketing i SEO PR
  5. Digitalizacja w marketingu – czy wystarczy?
  6. AURA w Personal Brandingu
  7. Jak dbać o własny Personal Branding? 4 proste kroki
  8. LinkedIn Buzzwords
  9. Jak zmieniła się fotografia stockowa przez ostatnie 10 lat?
  10. Generacja Z – jak dotrzeć?
  11. Jak zamówisz w Pizzy Hut za 5 lat?
  12. McLaren – Fan Engagement Case Study
  13. Czy warto odwiedzać marketingowe konferencje branżowe? (Bonus)

1. AIDA – czy wciąż relevant?

AIDA - Awarness, Interest, Desire, Action

Często używamy (ja – przyznaję – używam. Albo przynajmniej mam z tyłu głowy) model AIDA.

Tymczasem warto pamiętać, że powstał on… ponad 100 lat temu!

Czy na pewno dobrze opisuje dzisiejsze wyzwania i dzisiejszego konsumenta? Choć sam schemat nie stracił swojego uzasadnienia, jest on zbyt prosty jak na XXI wiek. Nowe kanały i metody sprzedaży wprowadziły w nim wiele niuansów i zmieniły stosunek poszczególnych etapów lejka sprzedażowego. 

 

2. Czy AI to przyszłość marketingu?

Tak.

🙂 

Sztuczna inteligencja była oczywiście tematem przewodnim konferencji. Swoimi wdrożeniami chwalą się wszystkie firmy, pokazując na stoiskach rozbudowane wykresy (co algorytm robi z klientem, jak samodzielnie się uczy, itp.).

O czym warto pamiętać? Nie ma jednego dostawcy technologii AI, którego świetne rozwiązanie sprawdzi się u wszystkich. Lepiej sięgać po technologie najbardziej dopasowane do swojego biznesu, testować różne rozwiązania i trzymać się tych, które generują największe zyski.

 

3. Narzędzia tworzące treści z wykorzystaniem AI (AI copywriting)

Polski język – trudny język. W tym momencie trudno wyobrazić sobie narzędzie, które pomogłoby bezbłędnie pisać w naszym języku, a w przyszłości zupełnie zastąpiło copywriterów. Ale pewnie to kwestia czasu.

Już teraz popularność zyskują poniższe aplikacje działające w języku angielskim. Wykorzystują sztuczną inteligencję oraz same się “uczą”. Nie napiszą jeszcze tekstu za nas, ale pomogą np. w korekcie lub przygotowaniu dobrego call to action:

  • Phrasee.co – tworzy np. nagłówki reklamowe, które przykują uwagę czytelnika [płatne]
  • Grammarly.com – dokonuje korekty i wzbogaca tekst – czyli zadba zarówno o przecinki, literówki, jak i zasugeruje słowo “enormous” zamiast “big” [polecam, w wersji bezpłatnej nieźle działająca korekta języka angielskiego]
  • Persado.com – personalizuje treści, na podstawie bazy miliona słów i zwrotów wybiera te, które najlepiej sprawdzą się w danej kampanii marketingowej [płatne]

 

4. SEO

Po AI najpopularniejszym słowem na londyńskiej konferencji było SEO. Ponieważ rok 2019 był dla Profeiny rokiem SEO, była to raczej powtórka materiału (prezentowana m.in. przez przedstawicieli Google).

O naszym podejściu do tzw. SEO PR możecie przeczytać w tym case study

Ponieważ SEO odgrywa niezwykle istotną rolę w dotarciu do klientów, warto wiedzieć, jak użytkownicy czytają strony internetowe – i jak w związku z tym przygotowywać na nie treści. [Materiał po angielsku]

 

5. Digitalizacja w marketingu – czy wystarczy?

Oczywiście marketing digitalization to jedno z przewodnich haseł tego typu konferencji.

Jednak w większości przypadków mówiąc o digitalizacji, automatyzacji i wielkim postępie w marketingu czy PR-ze idziemy na łatwiznę. 

To nie jest żaden postęp technologiczny, że kiedyś kupony były wycinane, a dzisiaj są do ściągnięcia z www. Nowoczesne szkoły wyglądają tak samo jak te z początku XIX wieku – tylko dodano do nich tablety. Podobnie czeki w USA, reklamy – lekko zmieniła się forma, a już mówimy o wielkim postępie.

Digitalizacja to za mało, trzeba nie tyle przenosić stare pomysły do internetu, co tworzyć je na nowo dostosowując je do aktualnych potrzeb i sposobów użytkowania przez współczesnych odbiorców.

Wyjątkiem TV -> Netflix

Według mówczyni faktycznie przemyślana na nowo (rethink) została telewizja internetowa. Twórcy nie przenieśli seriali 1:1 – z telewizji na Netfliksa. Platformy streamingowe zmieniły wszystko. Przykład: To już nie jest taki sam format co tydzień – 45 min, trzy przerwy na reklamy, układ taki, żeby zachęcić do powrotu przed telewizory po reklamach (budowanie wznoszącego napięcia 3x). Teraz jeden odcinek ma 45 min, a drugi już 1 godz. 45 min – ma mieć tyle, żeby opowiedzieć konkretną historię. Nie ma reklam, a końcowe napisy (i czołówkę) można pominąć, by szybciej przejść do kolejnego odcinka.

 

6. AURA w personal brandingu

Ciekawy sposób na opisanie dobrego, skutecznego personal brandingu:

AUTHENTIC

USEFUL 

RELEVANT

ACTIONABLE

Jak tego dokonać?

Personal branding

Zbuduj relacje, aby zdobyć zaufanie. Różnicuj przekaz poprzez wytworzenie emocjonalnego przywiązania. Zaspokajaj potrzeby lojalnych fanów.

 

7. Jak dbać o własny personal branding w mediach społecznościowych? 4 proste kroki

 

  1. Zadbaj o proste przedstawienie Ciebie (w SM):

    “I help businesses and their leaders to become more discoverable, shareable and memorable”

  2. “Poza biurem” – nawet detale takie, jak autoodpowiedź niech mówią coś o Tobie, zawierają linki i C2A:

    Personal branding autoresponder

     

  3. Przemyślane Social Media

    a) zachowaj balans pomiędzy prywatnym (np. 60%, bardziej Facebook i Instagram) a firmowym (40%, bardziej Twitter i LinkedIn) charakterem publikacji

    b) LinkedIn ma być żywym miejscem, nie tylko zawodowym resume

     

  4. Planuj konkretne kroki, które zbudują markę (Twoją, Twojego klienta):

    a) W swoim kalendarzu wydziel konkretny czas na przeglądanie newsów i dzielenie się wartościowymi informacjami poprzez swoje media społecznościowe.

    b) Śledź w mediach społecznościowych profile branżowe oraz osoby zarządzające firmami, jak również istotne dla Ciebie hasztagi i influencerów.

 

8. LinkedIn Buzzwords

Oto buzzwords, które najczęściej występują na LI:

  1. Motivated 
  2. Passionate 
  3. Creative 
  4. Driven 
  5. Extensive Experience 
  6. Responsible 
  7. Strategic 
  8. Track Record 
  9. Organizational
  10. Expert

Choć mówca Mel Carson zachęcał, żeby posiadać swoje własne buzzwords, powyższa lista raczej skłania mnie do poszukiwania nieco innych określeń, niż te wyświechtane. 🙂 

 

9. Jak zmieniła się fotografia stockowa przez ostatnie 10 lat

Wnioski: 

  • zdjęcia stockowe przestały być sztuczne, nudne, nie angażujące emocjonalnie,
  • nie tylko zmiana estetyki, ale też tego, co chcą komunikować marki, 
  • wpływy mediów społecznościowych, 
  • nacisk na detale. 
  • pewne rzeczy zmieniła dostępność technologii: choćby bardzo tanich dronów,
  • każdy może udostępniać swoje zdjęcia, robione lustrzanką czy komórką, nie tylko profesjonalni fotografow.

Depositphotos to jeden z największych stocków ze zdjęciami, który w 2019 roku obchodził 10-lecie istnienia.

Prezentacja opiera się na obrazach, więc po prostu zachęcam do przejrzenia całej!

 

10. Generacja Z

Post-millenialsi, w Polsce urodzeni po 2000 roku, dopiero wkraczających na rynek pracy. Dlaczego – wg prezentującego, Akerho Oghoghomeh – to tak ważna grupa (jakby nie patrzeć, jeszcze bez własnych pieniędzy):

Sami wydają $44 mld, ale ich ‘buying power’ to $600 mld przez wpływ, jaki mają na swoich rodziców. 

Czym różnią się od millenialsów? 

“Gen Z has a short attention span. Gen Z allegedly has the attention span of about 8 seconds, compared to millennials’ 12 seconds.”

Czyli mamy jeszcze mniej czasu na przyciągnięcie uwagi tej atrakcyjnej grupy odbiorców…

Gdzie znajdziesz Gen Zers:

  • 85% używa YouTube (32% mówi, że najczęściej) 
  • 72% używa Instagrama (15% częściej niż jakiekolwiek inne media społ.) 
  • 45% nastolatków mówi, że jest online “prawie bez przerwy” 
  • 44% mówi, że jest online wiele razy podczas dnia

 

11. Pizza Hut a automatyzacja

Stephan Croix – europejski CMO Pizza Hut – był bohaterem panelu Defining the customer experience of the future through our love of pizza.

Temat związany z experience, więc CMO bardzo dużo mówił o automatyzacji. Snuł marzenia o tym, żeby Pizza Hut działała jak Uber – bezgotówkowo, z podpiętą kartą kredytową, z personalizacją pizzy, z maksymalnie skróconym czasem obsługi – czy to w dostawie, czy w restauracji. Wszystko oczywiście za pomocą aplikacji.

Podczas Q&A zapytałem więc, jak się to ma z tytułowym experience, którego elementem jest przecież również interakcja z kelnerem, pytanie się o jego rekomendacje, płacenie na koniec, dawanie napiwku itd. Przedstawiciel Pizzy Hut stwierdził, że właśnie to jest główna rzecz, która wstrzymuje ich od tego typu wdrożeń. Podkreślił zwłaszcza jeden aspekt: kelnerzy w całej Europie żyją z napiwków i taka forma mogłaby ich pozbawić tego źródła dochodu. A nie ma nic gorszego, niż niezadowolony pracownik.

Ale pracują nad rozwiązaniem, które umożliwi automatyzację i nie pozbawi obsługi wpływów z tipów.

Tylko czy faktycznie nie ucierpi na tym restaurant experience?

 

12. McLaren – Fan Engagement Case Study

Studium przypadku zostało zaprezentowane przez Roba Blooma – przedstawiciela słynnej marki McLaren Group – oraz Stuarta Peddie z obsługującej ich agencji Havas helia. To samo w sobie stanowiło ciekawy przykład zaufania, jakim darzy się marka i agencja.

Wyzwanie: bardzo zamknięta marka w F1, odseparowana od fanów (podczas wszelkich prezentacji ludzie za barierkami/ogrodzeniami), posh biura. Chcieli to 7 lat temu zmienić – być bardziej dostępni dla ludzi i relevant, jeśli chodzi o przekaz.

Zainspirowali się klubem piłkarskim Manchester City, który udostępnił bardzo dobre materiały dla kibiców.

Nowy content. Wydarzenia już nie tylko dla dziennikarzy i sponsorów, ale również zwykłych fanów.

Nowe kanały SM. Liczba obserwujących w mediach społecznościowych wzrosła z pół mln do 7 mln. Udostępnili na żywo radio zawodnika z F1 podczas wyścigu (tłumaczone na hiszpański live – ze względu na bardzo dużą hiszpańską i południowoamerykańską widownię)

To wszystko sprawiło, że dla sponsorów też stali się atrakcyjniejszym partnerem.

Z drugiej strony:

The more you give fans, the more access they want.

Jak zbudować tak dobre połączenie z fanami, 1:1? Oto, co radzą przedstawiciele McLaren:

  1. Zaczynaj od nich (np. poprzez ankiety) – aplikacja McLaren Racing została stworzona przez fanów i dla fanów. McLaren zatrudniło “Kierowców Testowych” – fanów z wcześniejszym dostępem do aplikacji, testerów. Wiele osób się tym dzieliło w mediach społ., traktowali to jako spore wyróżnienie.
  2. Stwórz dobry brief
  3. Wciel go w życie
  4. Dodawaj kolejne możliwości dostępu do atrakcyjnych treści
  5. Sprawdzaj, co działa
  6. Znajdź wsparcie w mediach (PR)

 

13. Bonus: Marketing – konferencje branżowe. Czy warto?

technology for marketing londonKonferencja Technology for Marketing to coroczne wydarzenie organizowane w Londynie. W 2020 roku odbędzie się w terminie 30 września – 1 października.

Podczas dwóch dni w jednym miejscu odbywają się tak naprawdę 3-4 konferencje (Ecommerce Expo, Ad:Tech London, Customer First Liva), skupiające kilkanaście tysięcy osób (dlatego swoje trzeba było odstać w kolejce:)).

Spotkacie tu przedstawicieli branży marketingowej, ecommerce, technologicznej, AI. Przedstawicieli agencji, software house’ów, potentatów branży (Zalando, Amazon, Google), małych podwykonawców, którzy chętnie wykonają zlecenia wideo, newslettery marketingowe i wiele innych.

Czy warto odwiedzić tego typu wydarzenie?

Planowanie rocznego kalendarza eventowego to inny temat – być może zasługujący na oddzielny wpis blogowy.

Według mnie na pewno warto od czasu do czasu zobaczyć wydarzenie branżowe organizowane poza Polską. Można się zainspirować, zyskać świeżą perspektywę, koniec końców: zdobyć leady biznesowe, których nie zdobylibyśmy w Polsce. Jak na każdej konferencji: najcenniejszy bywa oczywiście networking.

Co ciekawe, z polskich firm posiadających swoje stoisko na Technology for Marketing odnotowałem obecność tylko jednej: GetResponse.

Michał Rakowski na Technology for marketing

Michał Rakowski

– w Profeinie od 2014 roku. Wykładowca gościnny Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Wprowadzał marki na rynek (też globalny) i dbał o wizerunek fintechów, aplikacji mobilnych, startupów, klientów technologicznych i lifestylowych. Specjalista od personal brandingu.

Fan pełnej znaczenia komunikacji. PR-owiec z przekonania (marzył o tym od dziecka) i wykształcenia (absolwent AGH i UW). Doświadczenie zawodowe zdobywał w marketingu, dziennikarstwie i trzecim sektorze.

Przeczytaj inne wpisy autora: