Są tematy i klienci, dla których dwie publikacje będą dobrym wynikiem. Są tematy i klienci, dla których 20, 50 czy 100 będzie wciąż niesatysfakcjonujące… Jak więc rozpoznać potencjał konkretnego komunikatu prasowego? Co zrobić by wyniki cieszyły? A w końcu – jakie wyniki osiągamy jako agencja? Gramy w otwarte karty i pokazujemy na przykładach!
Operowanie wyłącznie liczbą publikacji często sprowadza klientów – i agencje – na manowce. Bo co z tego, że dana treść pokazała się tylko w jednym tytule – jeśli tytuł jest zasięgowy, opiniotwórczy i dotrze do wszystkich znajomych, krewnych i potencjalnych klientów?! Niemniej nie miejsce tu na rozwijanie wątku KPI. O tym piszemy w innych miejscach, np. tu. W tym tekście chodzi nam wyłącznie o zaprezentowanie liczby publikacji dla klientów określanych jako B2B, które osiągnęliśmy w ostatnim czasie.
Słowem wprowadzenia – czyli kilka słów o naszym podejściu do wysyłek
- każdą wysyłkę komunikatu prasowego traktujemy w Profeinie bardzo indywidualnie – weryfikujemy media i dobieramy pod kątem tematu/zagadnienia, ale także potrzeb klienta;
- wysyłamy też do tych redakcji, które od miesięcy „niczego od nas nie wzięły”, bo nigdy nie mamy pewności, które z nich temat podchwycą. Wysyłamy więc, bo „kto wie?” – może trafimy w moment, gdy ktoś pracuje nad tekstem, do którego nasza treść się dopasuje;
- niekoniecznie liczymy na (szybką) publikację (ok, po cichu tak), często nawet nie chcemy zainspirować dziennikarza do napisania własnego tekstu. Liczymy na to, że to, w jaki sposób i w jakim kontekście pozycjonujemy markę (np. Swappie – czołowa europejska platforma odnawiania i sprzedaży smartfonów, realizująca filozofię obiegu zamkniętego; BlaBlaCar – przykład biznesu opartego na filozofii współdzielenia, etc etc) jest pracą, która długofalowo przyniesie efekty w postaci przywoływania przez dziennikarzy danej marki przy okazji tak zdefiniowanych przez nas kontekstów;
- wysyłając komunikat chcemy się przypomnieć; znamy niejednego dziennikarza, który po prostu chce być na bieżąco. I wiemy, że nie opublikuje na 90+% otrzymywanych od nas materiałów, ale będzie dzięki nam wiedział/a, co w trawie piszczy u naszych klientów’
- rzadko zdarza się, że wysłana przez nas treść jest wykorzystywana w całości, bez jakichkolwiek zmian odredakcyjnych. I to jest oczywiście normalne i cieszymy się, że dziennikarze wkładją trud w to, by dopasować otrzymaną od nas treść do własnych potrzeb!
Niezależnie od intensywności działań agencji, od jej zaangażowanie i jakości samych materiałów – to redakcje i poszczególni dziennikarze autonomicznie decydują o tym, czy dany materiał się finalnie ukaże.
Tak działają wolne media.
Rolą agencji jest przygotować jakościowy, rzetelny, interesujący, dobrze napisany materiał i dobrze dobrać grupę odbiorców. Tylko tyle i aż tyle! To zwiększa prawdopodobieństwo publikacji, ale jej nie gwarantuje.
Typy najczęściej wysyłanych przez agencje treści dla klientów B2B
- Komunikat biznesowy
to informacje np. o wynikach finansowych, pozyskaniu inwestora, zmianach na kluczowych stanowiskach, nowym przedsięwzięciu firmy etc.
- Omówienie raportu lub wyników badania
Nazwa kategorii mówi wszystko; najlepiej rokujące treści to właśnie takie – bazujące na danych, które pochodzą albo z badania zleconego przez klienta albo sa to dane własne, które gromadzi klient prowadząc swoją działalność; niekiedy zdarza nam się też sięgnąc po wyniki badan opublikowane przez tzw. podmiot trzeci, które z sensem jest w stanie skomentowac nasz klient – np. dodając ciekawą perspektywę własną lub uzupełniają je o swoje obserwacje
- Ekspercki artykuł przekrojowy/ materiał dedykowany/ analiza ekspercka
Materiał tworzony w odpowiedzi na zaproszenie redakcji albo dzięki zaaranżowaniu publikacji przez agencję, która wyszukała tytuł najlepiej odpowiadający profilem celom biznesowym marki. Może przybrać formę prawdziwie eksperckiej analizy.
- Komunikat produktowy / komunikat dotyczący usługi
Tekst, który informuje o tym, co stworzyła/ unowocześniła/ zmieniła w zakresie oferowanych produktów czy usług dana firma.
- Komentarz ekspercki
Często przygotowujemy i wysyłamy w odpowiedzi na zapytanie dziennikarza taką krótką, a treściwą formę; często przybiera postać komentarza do bieżących wydarzeń i często nie czekamy aż dziennikarze się zwrócą do nas po komentarz – uprzedzamy fakty monitorując media i podsuwając gotową wypowiedź tytułom, które moga być zainteresowane jej wykorzystaniem.
Przykładowe wyniki dla poszczególnych typów wysyłek
W prezentacji poniżej pokazujemy nasze wyniki osiągane dla kilku różnych klientów – przy zastosowaniu kilku różnych form materiałów. Możecie zastosować benchmarking, możecie podziwiać, możecie nas dopytywać o szczegóły. Po prostu jesteśmy transparentni i chętnie się dzielimy!
Może Cię też zainteresować:
- tekst o tym, dlaczego czasem zdarza się, że po wysyłce nie ma żadnych lub jest bardzo mało publikacji.
- tekst o tym, jak dobrze wybrać temat czy też kontekst samej informacji prasowej
Magdalena Górak
Tzw. szefowa. Założycielka i współzarządzająca agencją Profeiną. Odpowiada za strategiczne doradztwo dla klientów, ich obsługę na początku współpracy, komunikację kryzysową i tworzenie kampanii (też kreatywnych) dla klientów. Lubi pisać. Robi to – w jej mniemaniu – za rzadko.