PR w USA. Wypromuj swój biznes w Ameryce (PRZEWODNIK)

Rynek amerykański jest niezwykle konkurencyjny, szczególnie jeśli prowadzisz firmę B2B. Chcesz ugruntować tam swoją obecność? A może dopiero myślisz o ekspansji lub eksporcie do Stanów Zjednoczonych? Pomożemy Ci w tym dzięki sprawdzonym taktykom Public Relations.

Amerykański rynek jest bardzo konkurencyjny. Jak wypromować na nim swój produkt lub usługę?

Stany Zjednoczone to stolica PR. To tam wszystko się zaczęło, to tam nie trzeba przekonywać firm o istocie działań PR. Nie ma drugiego miejsca na Ziemi z tak dużą liczbą uczelni oferujących akademickie kursy dot. PR-u. Branża jest warta 16,2 mld dolarów w porównaniu do 100 mld… na całym świecie!

To sprawia, że ​​rynek jest wysoce konkurencyjny, ale także kosztowny. Duże, sieciowe agencje PR, zazwyczaj mające swoje siedziby w dużych miastach, jak Nowy Jork, San Francisco, Chicago czy Boston, nie pochylą się nad projektem wartym mniej niż 20 tys. dolarów miesięcznie. Przeczytaj więcej o cenach PR w Stanach Zjednoczonych (po angielsku). Czy to dla Ciebie za dużo, przynajmniej na start? No właśnie…

A zatem, czy jako polska firma – czy to startup, czy eksporter wysoko wyspecjalizowanego produktu – stoisz na straconej pozycji? Nie! Wciąż możesz wiele osiągnąć – zarówno prowadząc pewne działania PR we własnym zakresie, jak i angażując lokalne, specjalistyczne agencje PR, np. skupiające się na B2B bądź technologiach. Aby pomóc polskim firmom w ekspansji zagranicznej, stworzyliśmy w 2017 roku międzynarodową sieć agencji PR Enterie. Długo zajęło nam znalezienie odpowiednich partnerów, którzy rozumieliby specyfikę i wymagania rodzimych firm. Ale udało się! Obecnie jesteśmy obecni w ok. 80 krajach, a najpopularniejszym kierunkiem eksportowym są przede wszystkim Niemcy, Francja, Wlk. Brytania i USA.

Poprosiłem dwóch wybitnych amerykańskich specjalistów ds. komunikacji, Olivera Haysa i Boba Spoerla, do współtworzenia ze mną tego Przewodnika. Prowadzą oni renomowane firmy konsultingowe PR, są członkami naszej sieci partnerskiej i pracowali dla firm spoza Ameryki (Azja, Europa), w tym dla polskich firm takich jak Sotrender, HRhints, Zmorph, Piwik PRO czy PlumResearch.

PR: Public Relations. Co to jest?

Public Relations to sztuka planowej i celowej komunikacji budującej trwałe relacje z otoczeniem.

Oczywiście, teorii o tym, czym jest public relations, jest wiele – obliczono, że w samej literaturze przedmiotu znaleźć ich można około dwóch tysięcy (K. Wojcik, Public relations od A do Z, Warszawa 2011, s. 19). 

W poniższym Przewodniku skupiamy się na PR-ze dla firmy B2B. Jeśli jakiś fragment wydaje Ci się niezrozumiały, sprawdź nasz Wielki Słownik Public Relations lub skontaktuj się ze mną. Polecam nasze artykuły o tym, jak prowadzić PR za granicą lub jak wypromować organizowane przez siebie wydarzenie.

Czym jest B2B Public Relations?

B2B PR można rozumieć na dwa sposoby:

  1. Rodzaj PR-u realizowanego przez firmy B2B, czyli takie, które oferują swoje usługi innym firmom (umowa zawierana między firmami), a nie konsumentom.

    To naturalne, że software house, firmy HR, internetowe platformy do zarządzania pracą  (jak Slack, Upwork) czy platformy marketingowo-analityczne (Monday.com, Piwik PRO) skupiają się na nieco innych aspektach PR-u niż Vizir, Heinz czy Duracell, które mają na celu przyciągnięcie klientów indywidualnych

  2. Działania PR skupiające się na zdobywaniu zaufania i wiarygodności wśród innych firm, organizacji, stowarzyszeń branżowych, interesariuszy itp.

PR w USA krok po kroku

Poniższe narzędzia i taktyki pomogą Ci rozpocząć działania PR w USA in-house lub dowiedzieć się, czego wymagać od swoich kontrahentów (agencji marketingowych czy PR-owych). Pokazujemy też konkretne przykłady (case study) polskich i zagranicznych firm działających w USA.

1. Lokalizacja, lokalizacja i jeszcze raz lokalizacja. PR w USA to nie PR w Polsce

Niektóre firmy – odnoszące sukcesy rynku, z którego pochodzą – mają trudności ze zrozumieniem jednego kluczowego faktu. Ich sposób myślenia jest następujący:

“Robimy w USA to samo co tutaj, a nawet z jeszcze większym budżetem na kampanie, ale to w ogóle nie działa!”

W tym rzecz! Powielanie strategii i taktyk z Polski nie zadziała! Kluczowe jest przygotowanie strategii skoncentrowanej na USA, obejmującej zarówno aspekty biznesowe jak i PR-owe. Strategia ta powinna obejmować takie tematy jak:

  • zrozumienia klienta/partnera,
  • konkurencja i jej najlepsze praktyki,
  • potencjalni sprzedawcy i dystrybutorzy,
  • co wolno, a czego nie można na rynku amerykańskim,
  • persony kupujących,
  • konferencje, w których warto wziąć udział, aby poznać osobiście swoich przyszłych partnerów,

Prócz własnego researchu, warto skorzystać z usług (i z danych) PAIH-u bądź lokalnych firm consultingowych.

2. Planuj i miej jasny cel

Przed rozpoczęciem kampanii PR w USA marki muszą zrozumieć nie tylko kim są, ale też kim chcą się stać w Stanach Zjednoczonych. Istnieją pewne bariery językowe i niuanse, którymi należy się zająć przed wejściem na rynek, np.

  • inne miary (km vs. mile, rozmiary ubrań itd.),
  • inne rozmiary opakowań,
  • amerykański język angielski różni się od angielskiego brytyjskiego.

Co więcej, marka musi zrozumieć kulturę i dopasowanie swojego produktu lub usługi na rynku amerykańskim.

Jeśli rozważasz wejście na rynek amerykański, przeprowadzenie dokładne badania rynkowe, również w zakresie krajobrazu medialnego (jak już wspomniałem, dobre publicity w USA jest wyjątkowo ważne). Weź pod uwagę różnice regionalne (Teksas różni się od Kalifornii znacznie bardziej niż Podkarpacie od Pomorza, uwierz mi) i niuanse specyficzne dla danej branży (np. proces adopcji nowinek płatniczych w Polsce jest dużo większy niż w Stanach, gdzie wciąż możesz natknąć się na płatność… czekiem).

_______________________________________________________________________________________________________________

Case study: launch Sotrendera w USA

Jeszcze przed rozpoczęciem kampanii marketingowych, nasz amerykański oddział Enterie rozpoczął działania mające na celu rozpoznanie konkurencji, możliwości komunikacji i szczegółową analizę SWOT dla Sotrender. Obejmowało to również analizę kanałów społecznościowych i komunikatów Sotrendera w witrynie internetowej w celu sprawdzenia, w jaki sposób komunikat zostanie przekazany odbiorcom w USA. Kilkudziesięciostronicowy dokument został przekazany polskiej firmie w celu planowania dalszych działań.

_______________________________________________________________________________________________________________

Inne czynniki, które należy wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem kampanii PR, to:

_______________________________________________________________________________________________________________

Case study: Polacy mierzą Hollywood

Pełny opis kampanii – nominowanej do Złotych Spinaczy w 2023 roku – przeczytasz tutaj. W wielkim skrócie: PlumResearch oferuje zaawansowany produkt analityczny i konkuruje z gigantami (np. Nielsen) na globalnym rynku mierzenia platform streamingowych takich jak Netflix, HBO Max, Disney+. Jak stać się wiarygodnym partnerem dla klientów i prospektów z Hollywood, takich jak Paramount, Sony czy Warner Bros? Nasz amerykański zespół – dzięki swoim insightom – uznał, że dla hollywoodzkiej grupy interesariuszy (40+) najlepszym sposobem dotarcia będą media tradycyjne. W amerykańskiej branży entertainment, te czołowe (tzw. tier1) mają status wyroczni. Sięgnęliśmy więc po media relations i data storytelling, wykorzystując najlepszy asset firmy PlumResearch – pogłębione analizy oraz interesujące dane.

Przesyłaliśmy dziennikarzom cotygodniowy ranking oglądalności treści na Netflix, rankingi i raporty czy exclisiv’y. W ciągu 9 miesięcy zaaranżowaliśmy 282 publikacji, docierając do 1,6 mld odbiorców poprzez media takie jak The Variety, The Hollywood Reporter, Yahoo.

Nade wszystko, pomogliśmy wypełnić biznesowe cele firmy na rynku amerykańskim, o czym szerzej piszemy w pełnej wersji case study.

Plum Research w Variety, The Hollywood Reporter i Media Play News.

_______________________________________________________________________________________________________________

4. Firmy PR to tylko dodatek. Twoi najlepsi Ambasadorzy są w Twojej w firmie

Twoi wewnętrzni eksperci to prawdopodobnie największy atut Twojej firmy, pamiętaj o tym! Oni również mogą zostać Twoimi Ambasadorami.

Istnieje kilka sposobów pozycjonowania pracowników i ich wiedzy specjalistycznej na rynku amerykańskim (i każdym innym):

  • wywiady w mediach
  • wzmianki w mediach tradycyjnych i cyfrowych (aby je zdobyć, możesz poprosić o wsparcie agencji PR)
  • wpisy gościnne (eksperckie) na blogach i w mediach
  • udział w konferencjach i organizacjach branżowych
  • udział w podcastach
  • posty ekspertów w mediach społecznościowych (LinkedIn!)
  • blogowanie

Powyższe działania nie powinny być bezpośrednio nastawione na sprzedaż. Najpierw powinieneś zbudować wizerunek eksperta. W komunikacji B2B głos eksperta bywa kluczowy. O czym więc warto rozmawiać? Bądź głosem swojej branży. Komentuj ważne tematy i trendy. Omawiaj wyniki badań – swoich i nie tylko. Po prostu podziel się swoją ekspercką wiedzą.

Kto powinien się wypowiadać w mediach amerykańskich?

Jeśli dyrektor Twojej organizacji nie jest Amerykaninem i brakuje mu głębokiego zrozumienia amerykańskiej kultury biznesowej, tamtejszego krajobrazu medialnego i koncepcji thought leadership jako takiej (bo jak już powiedzieliśmy: nie chodzi w niej o bezpośrednią sprzedaż!), zatrudniony w USA Country Manager może być bardziej skuteczny. 

Przemyśl również przeprowadzenie amerykańskiego szkolenienia medialnego dla kadry zarządczej – to da odpowiedzi, czy są gotowi na bycie twarzą marki na tym rynku.

Czytaj również: Efektywna komunikacja na kilku rynkach równocześnie. Case study ogłoszenia fuzji Codecool i SDA

_______________________________________________________________________________________________________________

Case study: LRN w Fortune, Forbes i in.

LRN Corporation to firma doradcza zajmująca się doradztwem i edukacją w zakresie etyki, zgodności z przepisami i kultury korporacyjnej dla innych organizacji. Zwróciła się do nas z potrzebą rozszerzenia swojej obecności w USA i budowania świadomości w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji. Oprócz dotarcia do wpływowych osób z branży compliance oraz branż takich jak produkcja i HR, za cel postawiliśmy sobie także dotarcie do mediów krajowych, aby zaoferować liderom LRN jako ekspertów merytorycznych prowadzących dyskusję na temat etyki i kultury wśród pracowników.

W ciągu nieco ponad roku zdobyliśmy prawie 100 publikacji w takich magazynach, jak Fortune, Fast Company, Law360, Forbes i wielu innych tytułach branżowych. Udało nam się także przeprowadzić liczne wywiady i uporządkować wewnętrzne działania zespołu marketingowego i PR. Czytaj więcej!

_______________________________________________________________________________________________________________

5. Media relations w USA? Must have!

Tak jak wszędzie, również w Stanach Zjednoczonych spada wykorzystanie tradycyjnych mediów. Przychody wydawców gazet spadły o 52% w ciągu 20 lat, a uwaga odbiorców przesunęła się w stronę mediów społecznościowych. Jednak w USA media wciąż cieszą się dość dużą estymą i respektem, przede wszystkich w branżach B2B. W ich przypadku warto zaistnieć poprzez media nie tylko w celu podniesienia świadomości marki, ale także zdobycia zaufania i wiarygodności.

Weźmy np. takie grupy Twoich potencjalnych partnerów, jak inwestorzy, szefowie organizacji branżowych czy CEO firmy, z którą Twoja firma chciałaby nawiązać partnerstwo w USA. Istnieje różnica, czy ta osoba:

  • dowie się o Tobie w mediach społecznościowych lub na blogu firmowym, czy też
  • pozna Cię czytając Twoją wypowiedź w magazynie „Forbes”.

Większość branż B2B posiada własne media – niezbyt znane ogółowi społeczeństwa, ale bardzo ważne dla tej konkretnej grupy i Twoich interesariuszy. Identyfikacja tych rynków zbytu to zadanie, które powinieneś podjąć wewnętrznie lub we współpracy z agencją PR.

Dlatego warto docierać do amerykańskich dziennikarzy ze swoimi raportami, danymi i badaniami. Kiedy masz do ogłoszenia ważną wiadomość – wyślij informację prasową, ale unikaj nadużywania tego narzędzia. Aby uniknąć najczęstszych błędów, przeczytaj nasz  Przejrzyj polsko- lub anglojęzyczny Ultimate Press Release Guide.

Jak wysłać komunikat prasowy w Polsce i zagranicą?

_______________________________________________________________________________________________________________

Case study: fiński producent dronów w USA

Sensofusion to start-up zajmujący się produkcją dronów obronnych z Finlandii. Jako podmiot europejski, jego zasięg w Stanach Zjednoczonych i na arenie międzynarodowej był ograniczony. W ramach projektu Sensofusion dostrzeżono natychmiastową potrzebę przyciągania uwagi podmiotów poruszających się w przestrzeni obronności i bezpieczeństwa.

Nasz zespół z USA “wystartował”, docierając do czołowych mediów w branży obronności i bezpieczeństwa, a także agencji zajmujących się dronami oraz krajowych i międzynarodowych mediów biznesowych. Sensofusion celowało w wysokiej jakości media, konsumowane przez decydentów politycznych i biznesowych.

W ciągu roku zaaranżowaliśmy ponad 20 wpływowych artykułów, w tym wywiady dla New York Times, mediów branżowych, takich jak Defense News, Military.com, Homeland Security Today, National Defense. Podczas kampanii firma Sensofusion podpisała kilka kluczowych kontraktów, w tym z U.S. Marine Corps i Unią Europejską.

 

Podczas kampanii firma Sensofusion podpisała kilka kluczowych kontraktów, w tym współpracę z Korpusem Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych i Unią Europejską.

______________________________________________________________________________________________________________

6. Jak się wyróżnić? Postaw na kreatywność

Bądźmy (do bólu) szczerzy: prawdopodobieństwo, że Twoja firma nie ma swojego amerykańskiego odpowiednika, jest bliskie 0%. Możesz być w tym najlepszy, ale „najlepszy” to pojęcie względne. Możesz mieć pewną przewagę nad konkurencją, ale ona może być lepsza od Ciebie pod innymi względami.

Komunikacja, marketing i PR są w tym przypadku potężnymi narzędziami. Właśnie przez sposób, w jaki kreatywnie opisujesz swoją markę w USA, zostanie zapamiętany!

Jak to mówią Amerykanie: wyjdź out of the box.

Jak zorganizować kreatywny event dla dziennikarzy?

______________________________________________________________________________________________________________

Case study: nasz roadtrip dla Chase for Business

Chase for Business – czyli oddział wielkiego amerykańskiego banku – postanowił wypromować swoją ofertę dla właścicieli małych firm (SBO). Chase wiedział, że najcenniejszym i najbardziej deficytowym zasobem SBO jest czas, ale potrzebowali oni także wiedzy eksperckiej, dostosowanej do ich potrzeb. Zespół marketingowy Chase Business i nasza partnerska agencja PR przeprowadziła kampanię Chase Bizmobile.

Po skrupulatnym zaprojektowaniu i zbudowaniu 9-metrowej (a raczej 28-stopowej:)) przyczepy, agencja i Chase wyruszyli w najwspanialszą podróż. Zaczęliśmy podczas słynnego Detroit Startup Week i wykorzystaliśmy zebranych tam lokalnych mikroinfluencerów i prasę krajową, aby zrobić buzz wokół nietypowej ciężarówki. Następnie odwiedziła ona dziesiątki przestrzeni coworkingowych, tygodni startupowych i festiwali w całym kraju. Projektem zainteresowały się media takie, jak CNBC, Business Journal, Entrepreneur i Forbes.

Zespół marketingowy Chase Business oraz nasza agencja Partner PR Zen przeprowadziły kampanię Chase Bizmobile.

Sprawdź nasz francuski przewodnik PR B2B

_______________________________________________________________________________________________________________

7. Informuj swój zespół na bieżąco

Upewnij się, że Twoi wewnętrzni odbiorcy otrzymują spójny przekaz, który udostępniasz na zewnątrz. Kiedy Twoi przedstawiciele handlowi i inni eksperci ds. marketingu oferują Twoje usługi obecnym i potencjalnym klientom, chcesz, aby mówili tym samym językiem, co Twoi eksperci merytoryczni w mediach. Twórz spójne FAQ i tzw. talking points, aby wszyscy odbiorcy otrzymali te same informacje, dostosowane do ich konkretnych potrzeb.

***

Daj mi znać, co myślisz o tym artykule (tutaj znajdziesz jego angielski oryginał) lub skontaktuj się ze mną, jeśli potrzebujesz pomocy w kampanii PR w USA: michal@enterie.com

 

Michał Rakowski (LinkedIn) – specjalista ds. komunikacji w Polsce i zagranicą. Od 2014 roku w Profeinie, od 2020 roku zarządza założoną przez nią siecią agencji PR Enterie. Wprowadzał marki na rynek polski i globalny – szczególnie w branżach B2B takich jak fintech, startupy, technologie, marketing i VC. Prowadzi zajęcia dla studentów na temat PR i startupów na krakowskim AGH-u.

Współautorzy:

Bob Spoerl jest współzałożycielem i dyrektorem PR w Bear Icebox Communications. Bob pracował dla klientów z branży B2B, cyberbezpieczeństwa i technologii, a jego artykuły można było znaleźć w WSJ, CNBC, CNN, Washington Post, International Business Times, VentureBeat, The New York Times, Associated Press, Fox Business i nie tylko. Zanim został PR-owcem, pracował jako dziennikarz przy projektach śledczych dla „Washington Post” oraz jako reporter zajmujący się opieką zdrowotną.

Oliver Hays jest wiceprezesem Zen Media. Jego ponad 15-letnie doświadczenie w PR obejmuje doradztwo komunikacyjne dla klientów lokalnych i krajowych, w tym fintechów, banków, kancelarii prawnych, firm zarządzających majątkiem, firm ubezpieczeniowych, centrów danych, browarów i restauracji. Regularnie dostarcza klientom plany i strategie komunikacji kryzysowej, a także zapewnia szczegółowe szkolenia medialne dla kadry kierowniczej. Oliver rozpoczął karierę w siedzibie ESPN w stanie Connecticut, gdzie pracował głównie nad programami studyjnymi stacji NFL.