To nieprawda, że wizualizacja informacji jest wyłącznie odpowiedzią na potrzeby młodego pokolenia wychowanego w kulturze obrazkowej. Zalety dobrze opracowanego komunikatu doceni każdy czytelnik, gdy tylko dostanie szansę spojrzenia na nią w wielu wymiarach.
Uzupełnieniem każdego tekstu powinien być wykres, infografika, mapa, a nawet prezentacja, podcast czy wideo. Każdy z tych elementów ma inną funkcję, ale wszystkie się uzupełniają.
Tekst, będąc selekcją informacji, buduje strukturę komunikatu i skupia się na jego kluczowych elementach. Na wykresie możesz pokazać już wszystkie wartości liczbowe, infografika to pretekst do zrobienia linii czasu, a w pliku multimedialnym zawrzesz dłuższą wypowiedź rozmówcy. Krótka animacja albo prezentacja multimedialna to z kolei okazja do streszczenia przekazu.
Po co wizualizujemy informacje?
-
- Czytelność. Zróżnicowane fonty, pogrubienia, kolory, elementy graficzne dynamizują przekaz i czynią informację ciekawszą dla mózgu.
- Czytelność. Zróżnicowane fonty, pogrubienia, kolory, elementy graficzne dynamizują przekaz i czynią informację ciekawszą dla mózgu.
-
- Zrozumienie. Dużo danych lub podobnych liczb może przytłoczyć, ale już ich wizualizacja szybko pokaże strukturę, zależności i proporcje. Dobrze zaprezentowana informacja pozwala szybciej podjąć decyzję.
-
- Zapamiętywalność. Dodanie zdjęcia czy grafiki to nie tylko jasny komunikat czego dotyczy przekaz. W ten sposób zwiększasz szansę na jego zapamiętanie. Formaty wideo, w tym krótkie animacje wyjaśniające idee lub usługi popularne tzw. video explainers są z kolei najbardziej angażującą formą treści. Jak dowodzą statystyki, posty FB osiągają dziesięciokrotnie większe zasięgi, jeśli towarzyszy im wideo. Według danych Socialbakers, wideo na Twitterze jest podawane sześciokrotnie częściej niż zdjęcia.
Poniżej prezentujemy przegląd prostych narzędzi, które wspomagają wizualizację danych.
1. Canva – najpopularniejsze narzędzie do tworzenia grafik wśród specjalistów od social media.
Posiada własną bibliotekę ikon, fontów, zdjęć, a także edytowalnych szablonów infografik, plakatów, prezentacji, ulotek, postów na Instagram, FB, Pinterest.
W planie podstawowych wybór zdjęć i grafik jest ograniczony, każdy dodatkowy element kosztuje 1$. Wersja pełna Canva for Work dostępna za 12,95 $ miesięcznie. Otrzymujesz dostęp do 1,5 mln zdjęć i ikon, dodatkowych możliwości edycji i animacji elementów oraz ich zapisu jako animowanych GIF-ów czy plików wideo.
2. Infogram – program do tworzenia interaktywnych wykresów, map, grafik czy raportów.
Gotowe elementy można również osadzać na stronach www i zbierać dane analityczne dotyczące liczby wyświetleń, udostępnień itd. Do wykorzystania gotowe szablony infografik, map, postów pod kątem publikacji na FB. Narzędzie posiada własny edytor danych, można wgrywać je także z zewnętrznych plików i źródeł. Istnieje również możliwość dodania elementów z SlideShare, Youtube, Vimeo, Flickra. Infogram posiada wbudowaną przeglądarkę zdjęć z zasobów Unsplash i grafik z Noun Project i Pixabay.
W wersji darmowej Basic wykonane projekty mają charakter publiczny. Pozostałe licencje, ceny miesięczne: Pro 19$, Business 67$, Team 149$.
3. Piktochart – służy do tworzenia wykresów, infografik, prezentacji, plakatów, ulotek i raportów.
Zawiera ponad edytowalnych 800 szablonów, bibliotekę ikon, zdjęć oraz map krajów świata z zaznaczonymi granicami administracyjnymi. Można tworzyć i edytować interaktywne mapy wprowadzając własne kategorie i dane do arkusza. Piktochart oferuje możliwość tworzenia 14 rodzajów wykresów. Zintegrowany z arkuszami Google. Istnieje możliwość osadzania gotowych elementów na stronach www.
Dwa warianty cenowe: Pro 24.17 $ i ProTeam 82,5$ miesięcznie. Dla szkół i organizacji non-profit oferowane są specjalne ceny.
4. Easel.ly – narzędzie przeznaczone tylko do tworzenia infografik.
Wersja darmowa daje dostęp do bardzo okrojonych zasobów, a stworzone projekty mają charakter publiczny. Wersja Pro za 4$ miesięcznie oferuje dostęp do biblioteki ponad 700 szablonów infografik, 20 rodzajów wykresów, 112 fontów i ponad miliona zdjęć i ilustracji ze 117 kategorii. Usługa zintegrowana z wyszukiwarką zdjęć z Unsplash, możliwość zapisu plików jpg, png i PDF wysokiej jakości.
5. Powerpoint – najpopularniejszy program do prezentacji w istocie jest wszechstronnym edytorem graficznym!
Możliwość obróbki zdjęć, układania elementów na warstwach i ich animowania daje dużo twórczej swobody. Korzystając z gotowej – choć mocno ograniczonej – biblioteki edytowalnych kształtów, ikon i diagramów, stwarza nieograniczone możliwości przy tworzeniu własnych projektów np. infografik. Ważną funkcją PowerPointa jest możliwość generowania kilkunastu rodzajów wykresów i wygodnej edycji danych w Excelu. Wykorzystując opcję animowania elementów i przejść między slajdami można stworzyć własną animację. Slajdy można zapisać do postaci graficznej plików jpg, png czy pdf. Minusem jest przeciętna jakość plików graficznych.
6. Keynote – to rywal PowerPointa dla posiadaczy komputerów Apple.
Choć narzędzia co do funkcji są analogiczne, to zaletą Keynote jest wysoka dbałość o stronę estetyczną, ciekawszy wybór animacji, a także możliwość dynamicznego prezentowania wykresów. Gotową treść zapiszesz do plików graficznych wysokiej jakości lub wideo w różnych rozmiarach.
7. Prezi – program do prezentacji, który umożliwia przemieszczanie się po graficznej strukturze informacji.
Wyróżnia go możliwość przybliżania się do wybranych elementów oraz dynamicznego przechodzenia na wyższy poziom, dzięki czemu odbiorca widzi informację w jej szerszym kontekście, jak też może zagłębiać się w detale. Do wyboru dziesiątki gotowych szablonów. Można dodawać pliki wideo i mp3.
Program działa również poprzez chmurę umożliwiając osadzanie i wyświetlanie elementów na stronie www. Zintegrowany z aplikacją Infogram oferuje szereg możliwości tworzenia wykresów i map.
Wersja darmowa Basic oferuje ograniczone możliwości. Wersja Standard w cenie 5$ miesięcznie, wersja Plus za 15$. Specjalne ceny dla szkół i uczelni.
8. Slideshare jest tym dla prezentacji, czym YouTube dla filmów wideo.
To najpopularniejsza platforma do udostępniania prezentacji lub treści zapisanych w formacie PDF, którą można osadzać na stronach www. Właścicielem Slideshare jest Linkedin, dlatego pliki bez problemu można udostępniać w tym serwisie.
9. Lumen 5 – intuicyjny program do tworzenia krótkich filmów wideo, którym towarzyszy tekst.
To format multimedialnych prezentacji szczególnie popularny na Facebooku i Twitterze. Lumen 5 dysponuje gotową bibliotekę zdjęć, filmów i ścieżek dźwiękowych, ale można dodawać własne elementy. Po dodaniu tekstu po angielsku program automatycznie analizuje jego treść, dzieli na części i automatycznie dobiera filmy lub zdjęcia. W przypadku tekstów po polsku trzeba samodzielnie zilustrować prezentację.
W wariancie Business możliwość zapisu pliku do wersji HD i dostęp do zasobów zdjęć Getty Images. Wersja Community jest darmowa, Pro 49$, Business 149$ miesięcznie.
10. Videoscribe – służy do tworzenia angażujących rysunkowych animacji wideo z charakterystycznym motywem rysującej ręki.
Do wykorzystania ponad 4500 gotowych ikon i zdjęć, 190 motywów muzycznych, możliwość nagrania własnej ścieżki z lektorem, zapis do popularnych formatów wideo. Oczywiście istnieje możliwość dodawania własnych elementów graficznych i dźwiękowych.
Zainteresowani mogą skorzystać z 7-dniowego okresu próbnego, miesięczna subskrypcja to koszt 25 euro lub przy płatności rocznej 156 euro. Twórcą programu jest firma Sparkol, która w swoim portfolio oferuje także inne programy do wizualizacji: StoryPix lub Tawe.
11. Flourish – zaawansowane narzędzie do interaktywnych wykresów
Program do wizualizacji danych, tworzenia animowanych wykresów i prezentacji. Oferuje dostęp do bogatej biblioteki szablonów z interaktywnymi wykresami, mapami, efektami 3D. Każdy projekt można osadzić na stronie www lub zapisać do pliku jpg.
W wersji darmowej wszystkie projekty mają charakter publiczny. Wersja premium za 39 funtów miesięcznie (£468+VAT płatne jednorazowo), wersja dla firm wraz ze wsparciem – stawki ustalane są indywidualnie. Zniżki dla studentów, pracowników naukowych i organizacji non-profit.
Marek Ścibior – pracuje w Profeinie od 2018 roku. Wcześniej jako copywriter i storyteller wspierał firmy z branży IT, pracował w serwisie Wyborcza.pl, tygodniku POLITYKA i radiu PIN.